Motiivit ja symboliikka Guillermo del Toron Nightmare Alley -elokuvassa

Kävin katsomassa Nightmare Alleyn pari päivää sitten, ja aloin jälleen kerran teatterissa ollessani analysoimaan elokuvaa sen motiivien kautta. Ohjaaja Guillermo del Toro on sanonut, että elokuvassa kaikki tarkoittaa jotain, joten lähdin analyysiin iloisin mielin toivoen, että ymmärrän ohjaajaa tarpeeksi hyvin. Elokuva kertoo mentalistihuijarista, joka joutuu lopulta ongelmiin oman ahneutensa vuoksi. Juttu sisältää juonipaljastuksia, joten lue tämä vasta elokuvan katsottuasi.

Uskonnolliset motiivit

Melko alussa kiinnitin huomiota jo siihen, kuinka tukevasti elokuva nojaa uskonnollisiin motiiveihin. Aivan leffan alussa antisankari, Bradley Cooperin esittämä Stanton Carlisle, juoksee läpi ”syntien talon”, joka on siis olevinaan Linnanmäen Vekkulan tyylinen hupitalo. Koska 1940-luku määritteli huvin vähän eri tavalla, talo on karmiva, siellä on esimerkiksi peilejä, joiden yllä käsketään tunnistamaan synnit. Synnit ovat olennainen osa Nightmare Alleyta, ja mielestäni kaikki kuolemansynnit näyttäytyvät elokuvan aikana: suurimpia niistä ovat varmasti ahneus ja ylpeys, jotka ajavat Stantonin tuhoonsa, sekä himo, jonka vuoksi Stanton tulee petetyksi Cate Blanchettin näyttelemän Lilith-hahmon toimesta. Lilith-nimikin viittaa uskontoon: Lilith kuvataan juutalaisessa uskonnossa demoninaiseksi, joka oli Aatamin puoliso ennen Eevaa.  Palatakseni takaisin syntien taloon, uskon sen olevan merkittävää ja tiedostettua, että Stanton juoksee elokuvan alussa talon läpi ollessaan vielä suhteellisen viaton päähenkilö. Kristinuskoon liittyviä viitauksia elokuvassa on useita, ja voimme ajatella Stantonin traagisen elämän olevan del Toron vision mukaan seurausta synneistä ja jumalattomasta elämästä; Stantonhan kirjaimellisesti tappaa isänsä, mikä voisi tarkoittaa Jumalan symbolista hylkäämistä.

Silmät

Opetellessaan mentalistitaitoja Stantonin mentori Pete yrittää varoittaa tätä käyttämällä termiä ”Shut eye”, jonka voisi suomentaa suljetuksi silmäksi. Tällä termillä Pete kehottaa Stantonia olemaan varovainen opettelemiensa taitojen kanssa, sillä kun Stanton huijaa yleisöä, hän saattaa pian alkaa huijata itseäänkin. Tämä varoitus käy lopulta toteen, kun Stanton menee liian pitkälle huijauksessaan. Ollessaan vauraimmillaan Stanton käyttää esityksissään silmillään sidettä, johon on kirjattu silmä, jonka tarkoituksena on esittää tämän sisäistä silmää. Yleisö nähdään sokeana laumana, joka uskoo Stantonin valheet, mutta todellisuudessa Stanton itse sokeutuu, kuten Pete ennustikin. Silmät ovat esillä myös elokuvan alussa syntien talossa, jonka läpi Stanton menee. Stanton näkee muutaman kerran, elokuvan alussa ja lopussa, ”Enok”-nimisen ihmismisen otuksen ruumiin, jolla on kolme silmää: kaksi tavallista ja yksi silmä otsassa ikään kuin mentalistin kolmantena silmänä. Tämä olento kolmen silmän kanssa sitoo Stantonin kohtalon viattomasta tivolityöntekijästä traagiseen loppuunsa ollessaan paikalla sekä elokuvan alussa että lopussa.

Kello

Stantonin kädessä on rannekello läpi elokuvan. Eräässä kohtauksessa selviää, että kello on hänen isänsä, ja hän on varastanut sen. Kellot symboloivat monia asioita: ajan kulumista, katoavaisuutta, elämää ja kuolemaa. Itse ajattelen, että Stantonin pitämä rannekello muistuttaa häntä isästään, jota hän vihaa ja jollaiseksi hän ei halua tulla. Se toimii eräänlaisena muistutuksena. Elokuvan aikana Stanton alkaa kuitenkin muistuttaa isäänsä, esimerkiksi alkoholisoituessaan. Kello on Stantonille merkityksellinen, se edustaa sitä Stantonille hänen suurinta targediaansa: epäonnistunutta isäsuhdetta. Elokuvan lopussa hän kuitenkin antaa sen pois korvaukseksi viinapaukusta. Aikaisemmin niin ylpeästi absolutisti Stanton on elokuvan lopussa niin alkoholisoitunut, että antaa pois kalleimman omaisuutensa, osan identiteettiään. Toisaalta mitä Stanton tekisi enää muistutuksella siitä, ettei ole samanlainen kuin isänsä, sillä hän on elokuvan lopussa yhtä alhainen ja riippuvainen.

Alkoholi

Alkoholi näyttelee elokuvassa suurta roolia eräänlaisena maallisena synnin symbolina. Läpi elokuvan näemme, kuinka Stanton kieltäytyy alkoholista sitä hänelle tarjottaessa. Psykoterapeutti Lilith kiinnittää tähän huomiota elokuvan aikana ja analysoi, että Stanton tekee alkoholista kieltäytyessään selvän rajan itsensä ja isänsä välille. Elokuvan edetessä juuri Lilith, jonka esikuva on jossain uskonnon tulkinnoissa edustanut paratiisin luikertelevaa käärmettä, on kuitenkin se, joka saa Stantonin huulile ensimmäiset viinapisarat. Siitä hetkestä lähtien, kun viskilasi koskettaa Stantonin huulia, hänen elämänsä alkaa mennä alamäkeä. Hänen vaimonsa jättää hänet, hänen mentalistihuijauksensa epäonnistuu, ja hän on matkalla kohti traagista lopputulemaa. Hän myös tappaa vahingossa mentorinsa Peten antamalla tälle vääränlaista polttoviinaa melko alussa elokuvaa, minkä pitäisi toimia jo varoituksena Stantonille: tästä ei seuraa mitään hyvää.

Elementit: vesi ja tuli

Vaikka elokuva on kuvattu talvella, myrskyisellä lumella ja kylmyyden esille tuomisella on ollut jokin tärkeä merkitys elokuvan kannalta, sillä del Toro on vaatinut kuvauspaikalla olevan lunta, ja sitä kärrättiinkin lisää esimerkiksi Buffalon kuvauspaikalle. Ohjaaja on selittänyt tarvetta lumelle esimerkiksi sillä, että hän halusi selkeän eron elokuvan alku- ja loppupuoliskolle. Lumi ja kylmyys symboloivat perinteisesti kuolemaa, mikä sopiikin elokuvan loppupuoliskolle traagisten sattumien tapahtuessa. Lumimyrsky, joka ympäröi elokuvan hahmoja loppupuolella, voisi osoittaa sen, kuinka jumissa hahmot ovat tilanteessa. Lumi ympäröi heitä, ja estää Stantonia näkemästä selvästi ympärilleen, jotta voisi ehtiä perumaan ahneudestaan johtuvat tulevat tapahtumat.  Lumimyrskyn rooli on merkittävä etenkin elokuvan lopussa, jossa katsoja saa tietää, että Stanton on tappanut isänsä hypotermiaan. Hän rikkoo ikkunan ja ottaa peitteen isänsä päältä, jonka jälkeen hän istuutuu odottamaan tämän kuolemaa lumisessa viimassa. Katsoja ymmärtää, että Stanton ei ole ollut viaton missään vaiheessa elokuvaa, hän on ollut matkalla tuhoon jo alusta alkaen.

Tuli elementtinä on myös merkittävä osa elokuvaa. Elokuva alkaa Stantonin polttaessa tuntemattoman ruumiin ja talon, mutta loppuvaiheella saamme tietää, että kyseessä on hänen isänsä ruumis ja hänen lapsuudenkotinsa. Isän ruumiin ja lapsuudenkodin polttaminen tuntuu voimakkaalta ratkaisulta, jonka läpi näkyy Stantonin halveksunta isäänsä ja lapsuuttaan kohtaan. Tuli esitellään elokuvassa tuhoavana voimana; Lilith ottaa Stantonin kirjoittamat muistiinpanot ja heittää ne liekkeihin. Samalla tavalla Stantonin hahmo on pyrkinyt tuhoamaan viimeisenkin todisteen hänen isänsä ja lapsuutensa olemassaolosta.

Nightmare Alley oli paljastavien vihjeiden ja symboliikan lisäksi esteettisesti miellyttävä kokemus, del Toron maailmaan on aina kiva matkustaa. Synkkää, lumoavaa 1940-lukua tarjoiltuna Hollywood-kerman kera.

Kuvat: IMDB

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

one × 3 =